Inspiratie

De ongezouten waarheid

Zijn sommige zoutsoorten gezonder dan andere? En als je geen zout toevoegt tijdens het koken, kan je dan alsnog teveel binnen krijgen? Ontdek de antwoorden met deze zes feiten & fabels over zout!

1. Gezonder zout

Zoutsoorten als Himalayazout en Keltisch zout zijn niet gezonder dan ‘gewoon’ keukenzout. Hoewel dit soort zouten een beetje extra mineralen en spoorelementen kunnen bevatten, is dit zo weinig dat dit niet bijdraagt aan het behalen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden van deze elementen. Bovendien zit in keukenzout evenveel natrium als in andere zoutsoorten.

2. Zoutloos eten smaakloos

Eten zonder zout smaakloos? Er zijn zoveel verschillende manieren om gerechten op smaak te brengen! Varieer met kruiden en specerijen en geef jezelf de tijd om aan het eten van minder zout te wennen. Je zult zien dat je het op een gegeven moment niet meer mist en eten met veel zout zelfs vies vindt!

3. Zoutvaatje laten staan

Als je geen zout toevoegt tijdens het koken of aan tafel, kan je dan nog steeds te veel binnenkrijgen? Jazeker kan dat! Slechts 20% van het zout dat je binnenkrijgt wordt toegevoegd; 80% komt uit gekochte voedingsmiddelen die rijk aan zout zijn. Denk aan smaakmakers zoals sojasaus en kant-en-klare kruidmixen of sauzen.

4. Zweten en zout

Het idee dat je door zweten zo veel zout verliest dat je dit moet compenseren is een fabel, want door de hoge consumptie van zout heeft bijna iedereen een overschot. Flink zweten, bijvoorbeeld tijdens het sporten, vermindert dit nauwelijks. Wel is het belangrijk om bij beweging het verloren vocht aan te vullen door voldoende te drinken.

5. Geen zout

Is helemaal geen zout binnenkrijgen het allergezondst? Nee, want je hebt ongeveer 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Het mineraal natrium in zout is zeer belangrijk voor de werking van de spieren en het regelen van de vochtbalans in het lichaam.

6. Genoeg zout

Dat je zout moet toevoegen aan je voeding om voldoende binnen te krijgen is een fabel. Het klopt dat elk mens natrium nodig heeft voor een goede vochtbalans, voor de werking van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Maar er komt van nature al zoveel natrium voor in onze voeding dat het toevoegen van zout echt niet nodig is!

Wil jij ervaren hoe lekker zoutarm eten is? In de week van 23 t/m 29 maart is het tijd voor de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Laat je tijdens deze driedaagse verleiden tot culinaire smaaksensaties bij een van de deelnemende restaurants. De restaurants in Lekker die in 2019 meededen en/of in 2020 meedoen aan de Nierstichting Restaurant Driedaagse zijn te herkennen aan het icoontje van de Nierstichting Restaurant Driedaagse. Meer informatie over de Nierstichting Restaurant Driedaagse lees je hier

Redactie Lekker

Credits

Tekst: De Nierstichting
Beeld: iStock

Tags

Zout, Nierstichting, Fabels, Feiten