Inspiratie

Goeie bak: de lekkerste koffie voor thuis

De vraag naar hoogwaardige koffiemachines voor thuis neemt toe. Bijna 70% van de Nederlanders geniet dagelijks van een kopje koffie, en vaak de hele dag door. Dat de koffiemarkt blijft groeien, daarvoor hoef je geen koffiedik te kijken.

Grote koffieliefhebbers zullen De’Longhi herkennen aan de koffiemachines voor thuisgebruik. De hoogste tijd voor wat inzicht vanuit één van de experts van De’Longhi. Naomi Norbruis - Trade Marketeer bij De’Longhi Nederland deelt met ons haar expertise en visie op koffiedrinken in de toekomst. Maar om te weten waar we naartoe gaan, moeten we eerst kijken naar waar we vandaan komen. Een korte terugblik vanaf de 19e eeuw:

Koffieleuten

In de 19e eeuw wordt koffie een handelsartikel; de consumptie ervan groeit exponentieel. Naomi: ‘De eerste golf bestond uit massamarketeers die zich richtten op het verhogen van de koffieconsumptie in elke keuken. Kenmerken van de eerste koffiegolf waren bonen met kunstmatige smaak, taal van “premium” of “gourmet” voor fijnproevers, voornamelijk voorgemalen koffie, super donkere, bittere koffie.’

Oog voor oorsprong

Naomi: ‘De jaren ’70 waren ambachtelijk gedreven en concentreerden zich op de oorsprong van koffie en brandstijlen.’ Dit is het tijdperk van de koffieketenreuzen die de woorden “latte”, “french roast” en “cappuccino” introduceerden in de woordenschat van de consument. Naomi: ‘Kenmerken van de tweede koffiegolf zijn zware focus op gearomatiseerde dranken, vrij donkere, bittere koffie, lichte herkenning van koffie-oorsprong, barista’s die gepassioneerd zijn door de koffie, maar niet door de bonen zelf.’

Net als kenners van goede wijn, verwacht de koffieliefhebber steeds meer

From bean to cup

2000’s: koffie wordt gekocht op basis van de oorsprong van de productie en de methoden daarvan. Naomi: ‘Net alss kenners van goede wijn, verwacht de koffieliefhebber steeds meer. We willen informatie over de plantage, oogst, verwerkingsstijl, koffievariëteit en smaaktonen voordat we onze aankoop doen. Kenmerken van de derde koffiegolf zijn specifieke smaaktonen (bijv. honingzoet, rozenaroma’s en sinaasappelzuur), lichte brandprofielen, latte art, single origin (single farm, estate) bonen, hoge mate van transparantie over oorsprong, handmatige bouwmethoden, transparantie over versheid door publicatie van specifieke branddata.’

Trendalert

Naast de toenemende interesse in verschil- lende bonen, af komst, branding, maling en extractie, is ook de interesse in specialty coffee toegenomen. Naomi: ‘Koffie is inmiddels meer dan alleen een drankje; we zijn er gepassioneerd door geraakt en willen zelf een goede koffie bereiden. Want koffiedrinken is inmiddels een waar ritueel. De koffie moet premium zijn qua service, zetwijze, opmaak: we doen aan latte art, willen graag een instagrammable uitziend bakje creëren en hebben meer focus op gezonde koffie (haverdrink geeft volgens barista's de beste smaakbeleving in combinatie met koffie). We gaan daarnaast steeds vaker op koffiereis naar de koffieboer. Koffie is bovendien ook meer een onderdeel geworden van recepten voor onder andere desserts, smoothies en bij het bakken.’

Voor de thuis-barista

Kruip in de huid van een barista en geniet van het zetproces met deze Pompdruk espressomachine. Creëer je eigen ritueel (maalgraad instellen, grammage, druk, hoeveelheid water, temperatuur water, melk opschuimen, etc.) en onderga een ervaring die al je zintuigen triggert, om zo van je eigen gezette perfecte koffie te genieten.

La Specialista Prestigio, € 899, delonghi.nl

Redactie Lekker