Inspiratie

Hippe bonen

Steeds meer restaurants hebben de peulvrucht tot culinair genot verheven. En eerlijk is eerlijk: we proeven de meest verrukkelijke creaties met deze soms toch wat ondergewaardeerde bonen. Hoog tijd dus om de peulvrucht voor het voetlicht te brengen.

De Verenigde Naties riep 2016 al uit tot het ‘Internationale jaar van de Peulvruchten’. Via de Wereldvoedselorganisatie van de VN (FAO) werden dat jaar de voordelen ervan onder de aandacht gebracht voor zowel de boeren als de consument. Anno 2019 blijft de boon nog steeds populair. Maar wat verstaan we precies onder de verzamelnaam peulvruchten, hoe gezond zijn ze en wat kun je er allemaal mee? 

Runner beans
Paarse pronkbonen, vers uit de grond. 

Waar staat de verzamelnaam peulvruchten voor? 

Het Voedingscentrum omschrijft peulvruchten als volgt: ‘Het zijn zaden of zaden met een omhulsel’. Ze zijn afkomstig van een vlinderbloemige plant. Bruine, witte en zwarte bonen, net als kapucijners, kievitsbonen, linzen, kikkererwten, kidneybonen en sojabonen vallen hieronder. Dan heb je de ‘bewerkte’ peulvruchten zoals tofu en tempé. Beide zijn gemaakt van de sojaboon. En dan zijn we er nog niet, want er is nog een categorie ‘groene’ peulvruchten als sperziebonen, snijbonen, doperwten, peulen, sugarsnaps en kousenband die het Voedingscentrum tot groente rekent omdat ze daar qua gezondheidseffecten op lijken. Tot slot hebben we de pinda, officieel ook een peulvrucht, door het Voedingscentrum onder de noot geschaard.

Pinto bonen
De kievitsboon, ook wel pintoboon genoemd, wordt gekenmerkt door haar gevlekte uiterlijk.

Op je gezondheid 

Peulvruchten zijn behalve vers ook in gedroogde vorm verkrijgbaar en in pot, blik of diepgevroren. Het is een eiwitrijk product en een betaalbaar alternatief voor dierlijke eiwitten. Je ziet peulvruchten dan ook regelmatig een rol spelen in vegetarische gerechten. Bovendien zijn peulvruchten goede leveranciers van vezels, B-vitamines, ijzer, calcium en fosfor, leveren weinig calorieën, en geven een verzadigd gevoel. Tevens wordt aan de peulvrucht toegeschreven dat ze het LDL-cholesterol verlagen en dat is goed voor de bloedvaten. 

Sperziebonen in pot.
Sperziebonen behouden in een pot.

Bewaren en bereiden 

Verse peulvruchten eet je natuurlijk zo snel mogelijk, maar de gedroogde variant kan een tijd bewaard worden mits ze goed verpakt zijn en koel, droog en donker liggen. Na ongeveer een jaar wordt het schilletje harder en dat betekent dat de week- en kooktijd langer moet zijn om ze gaar te krijgen. Peulvruchten in blik of glas kunnen – mits ongeopend – minimaal een jaar op kamertemperatuur bewaard worden. Op de verpakking van gedroogde peulvruchten staat hoe lang je ze moet weken en in hoeveel water. Je kookt ze daarna gaar in het weekvocht. Peulvruchten uit pot, blik of diepgevroren bereid je volgens de gebruiksaanwijzing. Ze hoeven meestal alleen maar verwarmd te worden.

Redactie Lekker

Credits

Tekst: Mieke van Laarhoven
Beeld: iStock (Clarkandcompany, plyaset, Drbouz, kajakiki)

Tags

bonen, peulvrucht, boon