Nieuws

Astrid Joosten en Thérèse Boer over wijn en hun bijzondere vak

Lekker interviewde Astrid Joosten en Thérèse Boer voor de speciale editie van Lekker500 en sprak het tweetal over hun vak, waar ze met aanstekelijk enthousiasme over vertellen. Vandaag deel 1 van het interview.

Thérèse Boer en Astrid Joosten

Afzonderlijk én samen zijn Astrid Joosten en Thérèse Boer gevestigde namen in de wijnwereld – ze zijn beide gediplomeerd vinoloog, schreven boeken over wijn en bereiken sinds 2012 een breed publiek met hun uitstekende maar altijd betaalbare wijnselectie in hun webwinkel astridentherese.nl. Een gouden greep, zeker nu – het online winkelen naar wijn heeft sinds corona een vlucht genomen. 

Vanuit De Librije in Zwolle spraken we Astrid en Thérèse, die op dat moment zelf zaten te lunchen. Niet met een chic gerecht van Jonnie, maar gewoon onder het genot van een broodje kaas en een kop koffie. Gepassioneerd vertelden ze over hun vak en de lessen die ze de afgelopen jaren leerden. Al meer dan een decennium staan zij voor kwaliteit en stabiliteit en geven zij een positief en sterk podium aan de wijnwereld. Want wat je ook proeft, met de selectie van Astrid en Thérèse zit je altijd goed.

Van workshop naar webshop

Sinds corona is jullie webshop astridentherese.nl enorm gegroeid. Maar hoe is de webshop eigenlijk ontstaan?

Astrid: “Eerst schreven we wijnboeken en gaven we workshops. En steeds vaker vroegen mensen ons om advies – vaak omdat ze in de winkel voor het schap niet wisten hoe ze het beste konden kiezen en ze door de bomen het bos niet meer zagen. Wij gaven advies over welke wijn het beste zou passen of welk adres geschikt zou zijn om naar toe te gaan om je te laten adviseren. Mensen zagen ons eigenlijk als een soort gids in het wijnland, ze vertrouwen ons en zien ons als vakvrouwen. Vanuit die gedachte zijn we in 2012 de webshop begonnen, met de filosofie dat wij met ons vakmanschap proeven wat goed is. Van de wijnen die wij online verkopen en waar we onze naam aan verbinden, weet de consument dat het gegarandeerd een prima wijn is. De wijn moet goed zijn, anders verbinden wij onze naam er niet aan.”

Thérèse: “Wij willen een gids zijn voor mensen die wel van wijn houden, maar er zelf weinig verstand van hebben. Met betaalbare wijnen tussen de 7 en 12 euro kunnen we een hele grote groep mensen bereiken. Wijn onder dat tarief is 

meer voor de supermarkt, en mensen die wijnen daarboven aanschaffen, die dure Bordeauxs en Bourgognes willen kopen, zij vinden hun weg wel. Dat is ook meer voor de horeca.”

Helder en betaalbaar

Hoe omschrijf je jullie wijnstijl?

Thérèse: “Van begin af aan hebben wij de focus gelegd op een goede prijs-kwaliteitverhouding en diversiteit. We begonnen met een vrij breed assortiment, maar hebben gemerkt dat exclusievere wijnen, daarmee doel ik op de veelal dure en zeer exclusieve wijnen waar ik vanuit mijn achtergrond bij De Librije veel mee werk, het op de webshop niet goed doen. Inmiddels richten we ons op de gangbare en toegankelijke wijnen die niet te exclusief en te kostbaar zijn.”

Astrid: “Als je bijvoorbeeld een Meursault van 40 euro bestelt ben je wanneer je deze bij een webshop bestelt, en dus meteen een doosje van zes flessen afneemt, meteen 240 euro kwijt. Zo’n wijn is misschien geschikter voor een winkel, waar je

de wijn per f les kunt kopen. Onze online focus ligt op prijs- kwaliteit, dat maakt onze webshop ook zo interessant. Wij bieden echt wijnen met elegantie, wijn waarbij de smaak van de druif zuiver de boventoon moet voeren. Maar het zijn altijd betaalbare wijnen, kort en krachtig beschreven zodat je weet waar je aan toe bent en niet wordt teleurgesteld.”

Over smaak valt niet te twisten

Astrid houdt van fris en fruitig en Thérèse van vol rood; zijn jullie het altijd eens qua proeven als jullie een nieuwe wijn voor de webshop selecteren?

Thérèse: “Qua smaak zijn wij het eigenlijk sinds het begin van onze samenwerking altijd eens.”

Astrid: "Het komt wel eens voor dat we een vergadering hebben en dat we aansluitend tien wijnen moeten proeven. Als de vergadering uitloopt en Thérèse naar de Librije moet omdat de gasten inmiddels zijn gearriveerd voor de lunch, dan blijf ik achter en proef ik alvast voor. En als ik dan van de tien wijnen slechts één goed genoeg vond – bijvoorbeeld wijn nummer zeven – dan zeg ik niks tegen Thérèse. Negen van de tien keer krijg ik dan aan het einde van de avond een berichtje van haar dat ze de wijnen ook heeft geproefd en dat ze, zo blijkt, kiest voor dezelfde wijn. We hebben nooit discussie, we zeggen hooguit wel eens dat we een wijn bijzonder vinden, zeker in combinatie bij een bepaald gerecht, maar dat hij niet geschikt is voor de webshop omdat de gemiddelde consument hem niet zal begrijpen.”

Eigen cuvée en etiket

De Kus van Thérèse is inmiddels al bijna 12 jaar op de markt en intussen een algemeen bekend begrip geworden. Zo’n acht jaar geleden startten jullie ook samen met een lijn van wijnen onder jullie eigen label, Astrid & Thérèse. Al deze wijnen hebben inmiddels hun sporen verdiend. En steeds meer leveren jullie ook aan de horeca. Hoe heeft dit invloed gehad op jullie webshop?

Thérèse: “We begonnen, toen we met onze wijnwebshop startten, met drie wijnen onder ons eigen label; wit, rood en rosé. Het bleek dat deze het beste verkochten en het assortiment van ons eigen merk is sindsdien steeds verder gegroeid. We werken nu nog uitsluitend onder het label Astrid & Thérèse met een aantal vaste wijnboeren waar je een langdurige relatie mee opbouwt. In ons eigen label is elegantie, verfijning en karakter van de druif heel goed aanwezig. Wij zijn daarover ook voortdurend in gesprek met onze wijnboeren.”

Astrid: “We zijn sinds afgelopen jaar helemaal een merk-bedrijf en bieden alleen nog maar Astrid & Thérèse-wijnen.” Thérèse: “Een persoonlijke touch vinden mensen heel erg leuk. Regelmatig ontvang ik een foto van klanten met de boodschap: ‘Kijk, wij drinken er eentje op jullie.’ We vinden het zo leuk en zo warm om dat te zien.”

Verschilt de smaak van de Nederlander eigenlijk met de smaak van omringende landen?

Astrid: “Wij weten tot op de helling nauwkeurig waar onze druiven vandaan komen en kennen elke wijnmaker persoonlijk. Zo was ik van de zomer bij een paar wijnboeren in Frankrijk. Dan proef je een aantal wijnen en geef je je mening. Wijnen waarvan ik zeg ‘die vind ik nogal streng en nogal hard’, die blijken het volgens de wijnboer heel goed te doen in Frankrijk, maar aan Nederlanders kan hij ze niet slijten. Wij Nederlanders houden over het algemeen meer van soepele, toegankelijke en fruitige wijnen, die lekker op dronk zijn en niet te veel tannine bevatten. Zo zie je maar, elke markt heeft andere wensen.”

Het vak

Jullie zijn bekende wijnvrouwen, maar het vak wordt toch nog gedomineerd door mannen – hoe komt dat?

Astrid: “Eigenlijk is dat best gek. Men zegt dat de vrouw biologisch gezien beter kan proeven, doordat we meer smaakpapillen hebben dan de man.”

Thérèse: “Ik vind het zo leuk om jong talent zo met wijnen bezig te zien. En ik zie ook steeds meer vrouwen die zich in dit vakgebied verdiepen en ontwikkelen, dat vind ik heel mooi om te zien.”

Astrid: “Wij richten ons overigens niet specifiek op vrouwen. Omdat wij zelf twee vrouwen zijn vinden vrouwen dat misschien leuk, maar we hebben ook veel mannelijke klanten.”

Thérèse: “Misschien hebben wij wel een beetje een taboe doorbroken, want wijn was altijd wel heel erg op mannen gericht, zowel uit als thuis. Wij vinden het zo leuk dat steeds meer vrouwen dit gaan doen. Je merkt wel het verschil in smaak tussen man en vrouw en daar spelen wij ook op in. In het restaurant maar ook in de webshop, opdat je wat stoere en mannelijke wijnen biedt, maar ook wat vrouwelijke en elegante wijnen.”

Op welk jong talent moeten we letten?

Thérèse: “Hou bijvoorbeeld Rianne Ogink in de gaten, zij is assistente van Job Seuren van restaurant Zoldering in Amsterdam en ook Suzanne Lemmers, zij heeft bij Tribeca gewerkt maar nu werkt ze bij Zarzo in Eindhoven. En wijlen Lotte Wolf was natuurlijk een vrouwelijk voorbeeld voor de wijnwereld, wat ik altijd enorm stimuleerde. Zij was een geweldige dame en kenner. Helaas is zij er niet meer, maar zij was een groot voorbeeld, zeker voor de jongere generatie.”

Houd lekker.nl in de gaten voor deel 2 van het interview, deze verschijnt binnenkort. 

Tekst: Annelies Pijper

Redactie Lekker