Nieuws

Dichtbij-vangst; een project om jongeren enthousiast te maken over lokaal gevangen vis

Jongeren enthousiasmeren over lokaal gevangen vis. Dat is het doel van onder andere Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Samen met andere organisaties willen zij jongeren laten zien én proeven hoe lekker en veelzijdig lokale vis kan zijn.

Makreel

Op de visafslag in Scheveningen komt dagelijks een grote variatie aan verse vis binnen. Steeds meer viswinkels, restaurants en strandpaviljoens zetten lokaalgevangen vis op de kaart door de aandacht die Stichting Noordzeevis uit Scheveningen hiervoor vraagt. Toch is de vraag van consumenten naar vis erg laag. Vooral jongeren eten weinig vis.  

Project ‘Dichtbij-vangst’

Eerder schreven wij al over het boek van de stichting; Noordzeevis uit Scheveningen, waarin over deze impopulariteit van vis onder jongeren wordt geschreven. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen is, naast dit boek, een project gestart samen met Wageningen Universiteit Research, ROC Mondriaan en Schuttelaar & Partners, project ‘Dichtbij-vangst’.

Met het project Dichtbij-vangst is het doel om jongeren enthousiast maken over de lokaal gevangen vis en de enorme variëteit die de Noordzee te bieden heeft. In samenwerking met studenten van ROC Mondriaan worden nieuwe en innovatieve visproducten ontwikkeld. Deze visproducten worden op de kaart gezet bij meerdere Scheveningse restaurants en strandpaviljoens, tegelijkertijd allemaal ambassadeurs van Stichting Noorzeevis uit Scheveningen. 

Consumentenonderzoek

Binnen het project doet Wageningen Universiteit Research onderzoek naar consumentengedrag. Het doel is om te onderzoeken op welke manier jongere consumenten makkelijker kiezen voor verse Noordzeevis. Daarnaast wordt er gewerkt aan beter verdienmodel voor de verse Noordzeevis waarmee horecaondernemers goed aan de slag kunnen. 

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen zet zich in om de Noordzeevis geliefd te maken bij zowel visser als consument, de gehele keten. De stichting wil meer mensen laten genieten van de lokale, gezonde en lekkere vis die de Noordzee te bieden heeft. Daarnaast werkt de stichting samen met zo’n 60 ambassadeurs, allemaal lokale ondernemers. Met het project ‘Dichtbij-vangst’ wordt bijgedragen aan de nationale maatschappelijke innovatie agenda voor duurzame voedselproductie.  Het project wordt mogelijk gemaakt door Top-sector Agri Food. 

Bron: Stichting Noordzeevis uit Scheveningen

Redactie Lekker

Credits

Beeld: iStock

Tags

Noordzeevis uit Scheveningen, Noordzeevis, Stichting, Jongeren, Lokaal gevangen vis