Nieuws

Protocol Heropening Horeca KHN: dit zijn de richtlijnen

Hoe kan de horeca weer op gang worden gebracht, waarbij de gezondheid van gasten en medewerkers gewaarborgd blijft? KHN heeft daarvoor het protocol ‘Heropening Horeca’ opgesteld met alle richtlijnen voor de horeca tijdens coronacrisis.

Handen wassen

Op maandag 11 mei 2020 maakte KHN (Koninklijke Horeca Nederland) het protocol bekend. Hierin staat beschreven aan welke hoofdlijnen horecaondernemers moeten voldoen om op verantwoorde wijze weer open te kunnen gaan en de besmettingskans zo veel mogelijk te beperken. Het protocol is een ‘levend document’ dat aangepast wordt naar aanleiding van de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus in Nederland. 

Richtlijnen

Restaurants mogen uitsluitend werken met reserveringen. Bij ontvangst moet er een controlegesprek plaatsvinden om in te schatten of het bezoek gezondheidsrisico’s oplevert. Indien er geen risico’s zijn, kunnen de gasten worden toegelaten en moeten gasten handen wassen. Vervolgens kunnen de gasten op gepaste afstand naar hun tafel worden begeleid. Er moet minimaal 1,5 meter afstand tussen tafels zitten, tenzij er een schot of transparant scherm tussen zit. Medewerkers mogen na het controlegesprek, terwijl gasten aan tafel of aan de bar zitten, binnen 1,5 de bestelling opnemen, uitserveren en afruimen. 

KHN heeft besloten dat er niet meer dan 4 personen aan één tafel mogen zitten, behalve als het gaat om een gezin of huishouden. Ditzelfde geldt voor het maximaal aantal gasten aan de bar, staand of zittend. Het protocol vermeldt wel: Indien ingevolge de lokaal/regionaal geldende noodverordening afwijkende regels worden opgelegd, bijvoorbeeld een afwijkend aantal toegestane personen aan tafel of bijvoorbeeld op het terras (dat kan zijn meer of minder toegestane personen), dan gelden de bepalingen uit de noodverordening. 

Tijdens het afrekenen moet zoveel mogelijk gebruik worden gemaakt van contactloos betalen. Na het vertrek van de gasten moeten tafels, stoelen en menukaarten grondig worden gereinigd. Hierbij is belangrijk dat medewerkers goed geïnstrueerd zijn over de hygiënische maatregelen en dat zij worden voorzien van hygiënische middelen zoals desinfecterende middelen, handschoenen en mondkapjes. Voor zowel horecaondernemers, personeel en gasten geldt; blijft thuis bij verkoudheid of griepverschijnselen. 

Kijk voor meer informatie op khn.nl.

Het protocol is tot stand gekomen in samenwerking met horecaondernemers, VNO-NCW/MKB Nederland, het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat en McKinsey. 

Redactie Lekker